söndag 29 januari 2012

Sälen, valen o en flaska rom... (Rom brygdes inte på en dag!)

Sälenresan

02.52 Alltför tidig sömorgon. Avfärd

02.58 vänder bilen. Fm-sändaren kvar i lilleputtbilen. Sådant går inte för sig. Hämta hämta

03.04 avfärd numero 2

03.12 Sociala klubben. En som sover, en som ska lyssna på ljudbok o då åker mina brusreducerande hörlurar fram till en värld full av Spotify.

03.42 Möts  av ett stort smile från baksätet. Sov säger jag åt smilet. O då somnar det om.

04.19. Jönköping. 476 km kvar. Hej vad det går. Det går som när mor fick Johan. När nu det var...

07.19 Filipstad. Har vilat en timme. Med brusreducerande hörlurar o en pälsluva som inte är av denna världen. Näst efter kontaktlinser måste Gotthard vara världens bästa uppfinning. I'm falling.

9.30 frukost på hotell Sankt Olof i Malung. O det första som slår en vid entrén är Älmhultsbekanta. Ja, inte just fysiskt då men de uppenbarar sig verkligen där, 60 mil hemifrån.

10.24 Andreas meddelar att han glömt sin necessär hemma. Okej. Detta kommer bli en kul vecka. Tandborste, någon?

Ja efter  det blir det ju si o så med skrivandet. Gpsen leder oss in på 3 mils isgata i alla fall. Inte helt vad vi tänkt oss men vackert o förmodligen kortaste väg. Framme vid Hundfjället runt 12. Ingen lägenhet ledig. Lyckas hämta ur skidor. Pjäxor åt fanders för små. Men när det sedan sitter en ung pöjk vid mina fötter o hjälper till o jag känner mig som Askungen så passar de naturligtvis. O jag blir gråtmild över hans vänlighet. Eller om det är av vinddraget från pistmaskinen.
O sedan gör jag nåt som förvånar mig själv. Jag åker knapplift. Jag tar mig nerför barnbacke. Jag lär mig ploga o hajar i alla fall det här med att svänga. Absolut inga stora bedrifter men för mig är det en stor seger. Jag hade faktiskt räknat med att psykbryta, bli skitsur o sitta i lägenheten o dricka minthu o mjölkchoklad resten av tiden här.
Efter den segern funderar jag på att hyra bräda i morgon. Alt. susa ner för "Väggen", värsta svarta pisten. Bara för att jag kan.
Men sedan kommer jag på att jag inte kan...
Nåväl, incheck vid 16 o sen kaos när alla ska ha sina lägenheter samtidigt. Slutar med att jag bär packningen (ungefär lika mycket som ryms i en pansarvagn) själv till tredje våningen.
Inkvartering, mat o bara glo var sedan de stora begivenheterna.
O i morgon upp vid 07, Skidskola på G. För Leya. Jag klarar mig utan. Jag kör ju redan som en Gud. Nån vingud eller nåt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar