torsdag 18 juli 2013

Roadtrip, typ 17 juli


17 juli

7.15 vaknar av slamtömningsbilen. Ja. Han är här igen. O han är inte glad. Fick bakläxa. Var ju här igår o tömde men struntade i ena kammaren (ja, en avloppsanläggning på landet är visst uppbyggt likadant som ett hjärta. Med två kammare o sånt där ni vet)

Morgonbestyr.

11.00 sätter mig i husbilen tämligen packad
Den sedvanliga rutinen startar. En styck make letar efter nycklarna till huset. Fem minuter senare återfinns dom i husbilen. Make går in för att låsa hus. Sätter sig i husbilen. Jakten på nycklarna till husbilen tar då vid. Återfinns sedan inne i huset. O så kan det hålla på i ett halvt sekel ungefär. Idag tar det bara 10 minuter. Vanligtvis kommer vi sedan 200 meter innan vi kommer på något som glömts o måste vända. (O då startar jakten på husnyckel igen. O sedan bilnyckel. Osv)
Den här gången hamnar vi i Vrigstad i alla fall innan vi stannar. Vrigstad har jag traumatiska minnen från. Minnen som innefattar mogna bananer, kassler o överhettat bil i kombination med ett PubertetsMonster.

12.30 matintag Destination Vrigstad.Nåt som ska föreställa kebab.

14.00 husbil med tillhörande Andreas rattar oss rakt in i Tjottahejti-skogen nånstans mellan Vrigstad o Jönköping. Här har definitivt inte redan dom gamla grekerna strövat omkring. Frågan är hur många som hittat hit. Vi finner en liten badplats i alla fall, långt från civilisationen. O det är när vi traskar mot den som Andreas glatt frågar: "Har du varit här förut?"
Ehhhh... svar nej. Jag har inte ens en aning om vart vi är o har aldrig sett mig nödd att emigrera in i Vrigstaddjungeln tidigare.
Ett par timmars sol o bad o fiskjakt medelst liten håv tar här vid i alla fall. (Ok. Ska erkännas. Den lilla håven var inte så inblandad i själva solningen kanske)

16.15 Gränna. Köper såna här randiga Pinnar ni vet som sedan kommer att kleta ner ungefär allt som kommer i dess väg.

17.00 passerar Ödeshög. Erinrar mig att här var jag på invigningen av Sveriges enda inomhustivoli. Utklädd som troll. I tre dagar var jag här. (Utklädd som troll) Kan ni tänka er? Sverige hade ett inomhustivoli. Som låg i Ödeshög... O jag var där (utklädd som troll) Undrar hur länge det fanns kvar innan det konkade. Ett år? Jag var aldrig där mer i alls fall. Inte ens utklädd som troll.

17.30 tvingar med familjen upp på Omberg. Det är sådant man gör här. Tvingar med folk. Själv tvingades jag till skolresa hit. Nån gång på mellanstadietiden. Jag har ett foto i alla fall på Jesper o Putte (coolaste grabbarna i plugget. O Fredrik. Men han fastnade visst inte på bild) där de står lutade mot "Rökstenen". Det är inte alla som har det.
Vi struntar i att luta oss mot rökstenen i alla fall. Vi struntar i hela stenen faktiskt. Satsar på att bestiga Omberg. O det gör vi. Genom att promenera o slåss med mygg 1 kilometer rakt upp i himlen ungefär. Men det är det värt. Storslagen utsikt.

19 Finner oss själva totalt mitt i smeten i Vadstena. Jag visste att det var nostalgikväll här på onsdagskvällar sommartid. Trodde det var liknande Tyrolen fast lite större. Det här var GIGANTISKT större. Vet inte hur många tusen som lufsade runt där. Mysfika vid (inte i) vallgraven vid slottet. Runt o kika. Oj, vad många drömbilar. MG, Triumph o Subaru Impreza. O så mycket mer. Rekommenderar er alla att åka till Vadstena. Underbart vackert. O helhäftigt under en sån här nostalgikväll.
"Gå i kloster Ofelia!" är väl en känd strof från Hamlet (?) Det kan man också göra i Vadstena. Men det gjorde inte vi. Vi drog vidare

21.30 väljer att ta en Quick Stop på Vadstena Camping (Quick stop innebär att du häckar på camping fast mycket billigare o får då vara där bara viss tid, exempelvis 19-10. Oerhört bra uppfinning. Detta skapade Gud på sjunde dagen)
Inkvartering. Solnedgång på picknickfilt (eller ja, ni förstår - det var givetvis inte solnedgången som var där), hoppande dotter på studsmatta, svanar i sjön o livet gör inte så ont.

00.03 gör skuggteater i Husbilen

00.30 övertar campingens bautastudsmatta o hej vad det hoppar o far.

01.30 Zzzzzzz. Efter en av de mest minnesvärda dagarna denna sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar