måndag 26 augusti 2013

NNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

Nu ni ska ni få höra en väldigt puckad grej o som är så typiskt Ingelaistiskt.

Igår stod datorn hemma o tuffade på i vanlig ordning. Plötsligt började det låta högst märkligt i rummet o jag smög omkring o lade örat intill allt möjligt, såsom böcker och lampor o annat smått o gott, för att utreda varifrån ljuden kom. Kunde till slut identifiera dem från datorn. Inuti datorn. Jabba, tänkte jag men bekymrade mig inte så mycket mer om det då jag upptäckte att när jag använde datorn så försvann ljudet tillfälligt.
Använda datorn ja - det gick ju bra en stund. Sedan vägrade den. Eller man kunde inte göra så mycket. Skulle du slå upp en sida, blev det spökskrift på hela sidan av "någon" som skrev in NNNNNNNNNNNNN överallt. Skulle du logga in igen, så var det helt plöstligt som användare "NNNNNNNNNNNNNNNNNNN". Misstänkte pågåenda datakrasch o försökte rädda vad som räddas kunde, i form av foton, bland annat. När du skulle kopiera över det gick det bara att öppna - just det - stora NNNNNNNNNNNNNN-mappen...
Så fortsatte det på alla möjliga sätt och mitt liv fylldes sakta men säkert med NNNNNNNNNNN. Smart som jag är så förknippade jag ju efter en stund att NNNNNNNNN och ett tangentbord kan höra ihop, så vig som en lärka o rask som ett jehu så drog jag ut tangentbordet. 
Upphörde NNNNNNNN:andet? 
NNNNNej, det gjorde det inte.
Mera trubbel.
Till slut så efter att ha innehavit världsrekordet i att slå av och på datorn flest gånger, så kom jag på att jag minsann hade ett tangentbord liggandes i en skrivbordslåda. Man skulle kanske ta o testa att byta till det trots allt.
Upp togs tangentbordet ur den lilla avdankade lådan och vips - när man tog upp tangentbordet så upphörde NNNNNNNNNNN:andet!!!

O vad lär vi oss av detta?

Jo:

1. När du byter tangentbord, och speciellt om det är av trådlös art, se till att du även från datorn tar loss USB-kontakten som får tangentbordet att fungera

2. Om du nu mot förmodan missar det, se till att du 8 månader senare inte städar en skvätt o lägger lite överblivet gods i en skrivbordslåda, innehållandes ett (fortfarande uppkopplat) tangentbord.

3. Om du nu mot förmodan lägger gammalt bråte i skrivbordslådan 8 månader senare, se till att du inte lägger det på (det fortfarande uppkopplade) tangentbordet. I alla fall inte just på tangenten N.
Så till vida du inte vill låta NNNNNNNNNNNNNNNNNNN överta ditt liv.


Ps. det positiva i kråksången är (att jag utöver åter har en fungerande dator) även har en USB-port ledig numera =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar