söndag 23 februari 2014

En drake lyfter alltid i motvind

Resedagbok Kanarieöarna 2014 - Fre 14/2 Alla hjärtans dag.

04,30 uppgång- heurika!

05.12 mot Jönköping O än har vi inte behövt vända, mycket märkligt. Nåt är fel.
Checkar in bland de sista. Äter frukost. Leya fastnar i säkerhetskontrollen. Flera gånger. Visar sig vara dojorna. Ska fortsättningsvis micra alla dojor som är inköpta på Deutschman (eller vad tusan det heter) Förutom säkerhetskontroller går ju alltid larmet på Maxi när man drar förbi säkerhetsstolparna iförd nya pjux. (frågor på det?)

08.50 vi lyfter från Jönköping i utsatt tid. Kraftig motvind gör att planet beräknas ha 40 min längre restid

9.50 KALLA FAKTA i skrivande stund: (ja jag är expremt fascinerad av siffror o statistik)
17 500 kilo bränsle tankades i planet innan start.
70 000 kilo startvikt
-56 grader ute
659 km hastighet fast med 259 km motvind eller  motsvarande 70 m per sekund. När det stormade tidigare i vintras var det runt 35-40 m/s.
Det blåser på månen. O lite däromkring uppenbarligen.

10.00 flyger över Amsterdam.
Flygplanet har nu en hastighet av 90 m /sek (ungefär två fotbollsplaner) Det är mer än jag brukar ha.

14.00 Hänger lite med piloten Tyvärr står han bara i toakön så jag får ingen guidad visning i cockpit som jag önskat. Inte på toa heller. Det har jag iofs inte önskat. Han berättar i alla fall att det återstår ca en timmes flygresa.Jag kontrar med att luta mig lite lojt mot en av matvagnarna o försöker vara rolig genom att säga: "O här står jag o hänger i baren"

15.00 landar lyckligt o väl o allt går bara såå smidigt.
Transferbuss till Bahia Feliz. Framme runt 16.

16.10 tar jag mitt första dopp. Poolen är 10 m från vår lägenhet, klart glassigt. Simmar lite. Typ ensam i poolen o ändå är det 23 grader. Reka runt, käka 78-rätters buffé. Typ. Jag kommer hänga vid chokladfounduen den här veckan...

19.00 Se nån barnshow. Fruktansvärt dålig.

20.30 Se melodifestivalshow o den däremot är nog det bästa jag sett i sånt här sammanhang

22.22 lokal tid. "Hemma" o däcka o jag hör Atlanten en bit bort


 
Statistik för nördar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar