onsdag 27 december 2017

I juletid har man tid till att ha tid

Så kom den då. Julen.
O med den svepte Rudolf även in med förkylningar.
Natten går tunga fjät. Runt gård o snuva.
Typ.
Andreas o Leya var sjuka redan dan för dan före snytaredan. Leya med kulmen o feber på självaste julafton.
Efter det avtog deras sjuka o ju närmare vi kom Linköping på juldagen, desto sämre blev jag.
Men  att sitta med öppen mun i ett nåt halvhjärtat försök att andas o glasartad blick är så värt det när man får träffa nära o kära.
En trefelig jul har det varit.
Med firande julafton i Baggås med familjare Bengtssons, Widéns o till o med gamla kära teaterelever.
Firarna  - de komma från öst, de komma från väst ty även Gotläningar, Värmlänningar o Stockholmare var med.

Möe mat, trevligt umgänge o jag trodde att jag skulle klara mig från att somna till Kalle Anka. Det var som förgjort. Tjuren Ferdinand, Tjuren från Bronx o Robin Hood passerade revy på TV:n medan jag slumrade i sviterna efter den dåliga sömnen dygnet innan. Efter Robin Hood var jag åter på banan dock o fortsatte vräka i mig av Mians underbara julgodis. (sisådär 57 sorter. Minst. Mums)

Hyfsad tidig hemgång då Leya hade feber. Fortsatte hemma med att titta djupt i hallonlakritsglögg-flaskan samt se ett par missade avsnitt av Enkelstöten (Sveriges skådespelarelit in action).
Det höll dock inte hela vägen. Jag somnade ånyo mitt i ett avsnitt. 

När juldagsmorgon glimmar, jag vill till stallet gå.
Nä, varför skulle jag vilja det. Jag är ju allergisk mot hästar. Jag tycker inte ens om hästar (men hamburgare är gott)
Jag vill till Linköping gå i stället.Men vi tog bilen. O hämtade mor Anna i Ö-mo o sladdade sedan in hos syrran lite mitt på dan.
Då hade bror Ove precis anlänt o strax därefter pep Systerbarn Jimmy o Sofie in, samt Jesusbarnet o pappa Marcus in oxå. 
Nä, nu blev det för rörigt, vi tar det igen. 
Fram till Sofie hängde ni med va? 
Nu är det som så att det ligger ett litet gossebarn o nannar i några månader till inne i Sofies etta med kokvrå. 
Ni hänger fortfarande inte med? 
Sofie väntar således barn. Så här i juletid kan vi kalla honom Jesusbarnet, annars går han under arbetsnamnet Biffen. O Jesus (Biffens) pappa är inte Gud utan Marcus.

Julemat igen o ännu mera julklappar o kulklappar.
Se Egyptenfoton. O avsluta med att sova i Jimmys lägenhet i Johannelund.

I morgon är en annandag. Eller den kom sedan. Efter juldagen alltså.
O då åktes det tillbaks till Syster Annika, åts gröt, jag o Leya ut o kika i lite affärer o köpa allsköns konstiga kläder, tillbaks o äta mera mat o så styrde vi sedan hemåt Kärr igen.


Tack alla underbara släktingar med respektive för en fin jul <3


Konstigaste på julbordet: Kräftor

Roligaste överraskningen: Bröllop

Tråkigaste: Den traditionella bockbränningen uteblev. Liksom många numera struntar i nyårsraketer o smällare av hänsyn till djuren får vi också skylla på det. Man skall inte springa runt o elda bockar hej vilt liksom. Dessutom gick det inte att få tag på någon bock.Trots alla #metoo-kampanjer.

Julens nyhet: Min andra brors mamma hette Elvira. Hennes tvillingsyster heter Tolvira. De var för övrigt 12 syskon. Heeeelt underbart namn!

Kuriosa: Mina hårfärgningar enligt konstens alla regler o expertisråd har nu falerat. Jag är numera blåhårig. Fläckvis. Ta bort mig. O låt mig i alla fall inte stå i fler omklädningsrum med för starka lampor o upptäcka detta faktum.
För övrigt är min engelska helt katastrofal. Men det är ju en annan historia.
That is another history.

Jag är inte torr bakom öronen. Inte ren heller. Däremot har jag en bakom örat. God Jul.



Hemma. Lugnet före stormen. Eller just det ja, kvällen före julafton stormade det va?


Uppesittarkväll. Dopp i grytan typ.


Zack önskar alla en hundelserik jul.

Äh, den här gamla trasan. På vinden har jag tydligen ett 20-tal festklänningar nerpackad i en kista. Den kan man rota i när man vill finna något lånat, något blått o allt vad det nu är i den där gamla ramsan... (sen kan man tydligen somna mitt i fotandet. Alternativt bara se förbåldat självgod ut)


Rudolf has left the building

Baggåsklanen med respektive (Isak, Hauns, Rasmus, Frida, Agnes, Mian, Emmy & Alexander) 


Traditioner är till för att brytas. Månar man om den svenska ålen kan den med fördel bytas mot kräftor. Eller, jag äter ju inget av det men det gick bra ändå. För den svenska ålen i alla fall.


27 minuter innan Ingelas insomnia. 


Dä går bra nu...


Tomtemor o Tomtefar i Baggås


...nu -även med lite Widénare. Tack gänget för en trevlig julafton!



















 
Med feber o ludd i öronen på väg till Linköping. Det är få förunnat.



Finaste julkappsrenen, tillika syster <3

Ove fick en av morfars (gammelmorfars) hembyggda flaskskepp.Ett skepp kommer lastat. Häftigt.



Det här är min födelsedagspresent från Andreas för resten förra året.  

O det var vi som julade ihop i Linköping
  (Sofie, Ove, Knäppgök, Andreas, Leya,Marcus, Mamma, Jimmy & Annika)

Linköping <3


Leya o jag köpte likadana klänningar btw. O avskyr man att prova kläder i provrum så kan man fuska genom att bara skala av sig sina egna kläder halvvägs.

Ove o jag. Fick höra igår att vi är lika. Det har inte slagit mig innan.Men det är vi ju. 
Likadana öron exempelvis.

Men vi brås inte på vår mor o har rosa slängande hår i alla fall.


När man tvingar sin gamle kära mor till lite filtrering med Snapchat


Grundkurs 1.


...o så kör vi! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar