tisdag 6 mars 2018

"Jag vill att du har högre klackar..."

Idag har jag varit ledig.
Sådär lite mitt i veckan. Det är få förunnat. Gött.
Det fanns ju dock en anledning.

För ett par veckor sedan drämde jag inte näven i bordet,
 men jag tog tag i ett bekymmer jag dragits med i snart ett o ett halvt år.
Roten till allt ont.

Min fot.
Misstänker att problemen uppstod i alltför många års omkringtravande i för platta skor (typ basketkänga för er som var med på 80-talet, ni andra, tänk er converse, fast naturligtvis piratmodell)
för efter ett iiiintensivt pass med riverdance i dec 2016 så blev foten aldrig mer sig lik.

Den blev olik.
O värre o värre. Nu har jag ju även bytt jobb o knatar omkring i principip hela dagarna vilket gör att det verkligen eskalerar o gör det tämligen outhärdligt. (vojne vojne.
Mitt bankgiro är 3669 - 505148 om någon vill lämna ett vojne-bidrag)

Jag bor i olika former av spelcialskor (modell apfula), går inte en millimeter barfota utan ständigt övervakad av diverse inlägg, gör sjukgymnastik, nyttjar stödstrumpor, röker inte, dricker inte o vill ha fred på jorden... (de där sistnämnda vet jag inte hur de hamnade här) o har slängt tusenlappar på tryckvågsbehandlingar.
Det enda som hjälpt hyfsat var när jag däckade i influensa i två veckor i julas o inte rörde en fena (eller häl heller). Efter den pärsen började jag känna bot o bättring men det var ju som bortblåst när vardagen gjorde sig påmind igen o jag stod på egna ben så att säga.

Nåväl. Sagt o faktiskt gjort.
För tre veckor sedan lyfte jag luren o bokade tid på vårdcentralen i hopp om att få remiss till röntgen. (tryckvågs-naprapaten sa att hade hans behandlingling inte hjälpt så var det dags för röntgen o troligtvis ta fram skalpellen)
Det är tur att man inte är dödssjuk för jag fick tid tre veckor senare. idag alltså.

Trodde det skulle vara kaos o väntetid iom att jag redan väntat tre veckor, så efter att även bokat in ett tandläkarbesök (uäääh!) så var jag där i ett tomt väntrum alldeles för tidigt. O fick komma in direkt där alldeles för tidigt, alltså 30 min före min tid skulle nalkats.

Efter snabb lyssning av min fot o tittande på lite vad jag hade att säga konstaterades att naprapaten som tidigare misstänkt inre blödningar i stället för hälsporre o tyckt att nästa steg skulle bli röntgen o typ amputering måste varit ute o cyklat en sväng.
Den här läkaren tyckte det var ett solklart fall av hälsporre o tänkte minsann inte dänga iväg mig på nån röntgen o troligtvis heller ej nyttjande av skalpell.
In med en kortisonspruta i stället samt rådet att jag nog skulle använda mig av högre klackar.

What?????!!!! Det var nog det sista rådet jag räknat med att få.
Så har jag ju inte tänkt det minsta.Jag vet att för platta skor orsakat stor del av detta men aldrig tänkt så långt att hälen borde få sig ett upplyft. Kanske med hjälp av klack.


Hmmm.
Så här sitter jag nu i gympabrallor o stövletter...
Jo rå så att det är.

Sätter min tilltro att kortisonspruta, lite mer viftande med hälar o tår o högre klack då rå ska hjälpa mig på traven. Eller skritten åtminstone.
Galoppen tror jag dock det är kört med. Att någonsin kunna springa (igen?!)
har jag helt slagit ur hågen.
Men håll tummar o tår o hälar för att det här ska hjälpa!!!

Iom att jag ytterst sällan uppsöker läkare (o oftast efter att ha gjort det lovar mig själv att aldrig göra det igen) tänkte jag att jag skulle göra två flugor på smällen.
Oro, stress o allmäna huvud o hälbry har gjort att jag senaste halvåret sovit bitvis tämligen kasst. 
Så stärkt av min stärkelse så undrade jag försiktigt om jag inte för första gången i mitt liv kunde få lite sömnpiller utskrivet.
Det fick jag.

Läkaren nämnde i förbifarten: "Ta de här precis innan du ska sova. Inte nån minut innan för att gå o borsta tänderna eller så, utan direkt när du ska lägga dig"
Apotekskvinnan nämnde i förbifarten: "Jaha, de här är vanebildande ja" (jag var tvungen att googla möget. Fick ju för mig att det betydde typ missbildningar)

Jisses.Vad är det jag gett mig in på?! O vad händer om jag travar iväg mot tandborsten efter att ha tagit en tablett. Kommer jag att somna gående då? 

Ja ja.
Vad är väl en bal på slottet? Den kan vara tråkig... och dötrist... o ge en fruktansvärt ont i foten om man skulle välja att ta 13 danssteg...
Nu ska jag bygga mig en roddmaskin. O en crosstrainer. Iförd högklackat.
Sedan ska jag eventuella snaska i mig ett piller.
Utan att passera gå.




Mästertanten i stövlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar